Månadens medlemssamfund är Samfundet för pedagogisk forskning i Finland
Julis 2017 medlemssamfund, Samfundet för pedagogisk forskning i Finland, firar i år sitt 50:e verksamhetsår. Målet med samfundets verksamhet är att främja pedagogisk forskning och delta i debatten som förs inom det pedagogiska området.
På grund av de mot de olika utbildningsnivåernas finansiering och uppbyggnad på sistone riktade och kommande förändringar, är pedagogisk forskning i centrum för den samhälleliga debatten. Forskarnas ställningstaganden önskas t.ex. angående resultaten i PISA-undersökningen, ökad invandring, arbetslivets digitalisering samt yrkesskolereformen. Av forskarna förväntas utöver vetenskapliga publikationer vilja och färdighet till diskussion med beslutsfattarna och allmänheten.
Samfundets verksamhet
En central del av Samfundets för pedagogisk forskning i Finland verksamhet är de årligen arrangerade Pedagogikdagarna som samlar över 500 pedagoger från Finland. I år hålls dagarna i Rovaniemi vid Lapplands universitet 30.11-1.12 med temat Osallistu ja osaa: kohti ammatillista kehittymistä.
Professor Risto Rinne öppnar Pedagogikdagarna i Åbo i november 2016.
En annan grundsten i samfundets verksamhet är publikationsverksamheten inom ämnet. Kasvatus är en vetenskaplig tidskrift som utges av Samfundet för pedagogisk forskning i Finland och som Pedagogiska forskningsinstitutet förlägger. I Kasvatus publiceras årligen ca 20 aktuella originalartiklar och -översikter om den nyaste pedagogiska forskningen. Därutöver publiceras kortare skrifter, inlägg, nyheter och bokrecensioner.
Kasvatus är på nivå 2 i Publikationsforum-klassificeringen och har beviljats Vetenskapliga samfundens delegations (VSD) Märke för kollegialt granskade vetenskapspublikationer. Kasvatusalan tutkimuksia – Research in Educational Sciences är en kollegialt granskad publikationsserie på nivå 1 i Publikationsforum, i vilken forskningsrapporter och samlingsverk från pedagogikens olika delområden publiceras.
Samfundet för pedagogisk forskning i Finland verkar internationellt genom europeiska European Educational Research Association (EERA) och nordiska Nordic Educational Research Association (NERA). EERA:s medlemskap ger samfundets medlemmar möjligheten att delta i den årliga ECER -konferensen till nedsatt deltagaravgift. Som EERA:s medlem kan samfundets medlemmar också läsa EERA:s tidskrift European Educational Research Journal elektroniskt. Samfundet har också kontakter till den nordiska föreningen för pedagogisk forskning NERA.
Publik på Pedagogikdagarna 2016.
Utmaningar inom omårdet
Resultat av forskning (t.ex. publikationer, extern finansiering) mäts allt oftare och konkurrensen har skärpts för såväl vetenskapliga tidskrifters, finansieringsinstruments som konferensers del. De inhemska vetenskapliga tidskrifternas ställning är utmanande eftersom forskningsarbete bedöms allt oftare av internationella paneler, varvid forskarna känner tryck att publicera sina resultat i internationella forum (eller åtminstone välja engelska som publiceringsspråk). Den skärpta ekonomiska situationen och trycket på internationellt nätverkande får forskarna att överväga deltagande i nationella konferenser.
Samfundet för pedagogisk forskning i Finland har ca 600 medlemmar (ordinarie-, studerande- och seniormedlemskap). Samfundets medlem får fem gånger i året tidskriften Kasvatus, samfundets nyhetsbrev samt nedsatt deltagaravgift till Pedagogikdagarna och ECER-konferensen.
Läs mer om samfundet på dess webbsidor eller delta i diskussionen på Facebook.